Georges Kern: O CEO της Breitling μιλά στο Chronos Plus

Τρία χρόνια μετά τη μετεπιβίβασή του στην Breitling, στην οποία εκτός από CEO είναι και μέτοχος, ο πιο cool άνθρωπος στη βιομηχανία του ρολογιού μιλάει για όλα.

Τον συνάντησα στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία. Για εκείνον ήταν ένα ταξίδι-αστραπή στην Αθήνα, ωστόσο η συνάντησή μας δεν είχε χρονικό ή άλλο περιορισμό. Παρότι νωρίς το πρωί, ήταν γεμάτος θετική ενέργεια, εξαιρετικά ομιλητικός, πρόθυμος να μιλήσει για όλους και για όλα -on και off the record- και, φυσικά, να μου δείξει από κοντά τα ρολόγια της νέας συλλογής Endurance Pro. Αφεντικό πλέον αντί για υπάλληλος, ο παλιός γνώριμος Georges Kern μού φάνηκε πολύ πιο ώριμος σε σχέση με το παρελθόν, αλλά και ιδιαίτερα αισιόδοξος. Και όχι μόνο στα λόγια.

Πώς ήταν αυτά τα τρία πρώτα χρόνια στην Breitling; Είστε ικανοποιημένος από τη νέα πορεία της;

Είμαι πολύ ευχαριστημένος. Πρώτα απ’ όλα έχουμε επιτυχία, τα πηγαίνουμε περίφημα. Δεύτερον, έχω μια φανταστική ομάδα, που αποτελείται επίσης από επενδυτές, οι οποίοι υποστηρίζουν τη μάρκα και στους οποίους μπορώ να βασιστώ. Τέλος, είμαι κι εγώ επενδυτής, γεγονός που μου προσφέρει πολύ περισσότερη ελευθερία. Είναι μια διαφορετική ζωή. Όταν βάζεις τα δικά σου χρήματα σ’ ένα project, παίρνεις περισσότερα ρίσκα απ’ ό,τι όταν είσαι υπάλληλος, διότι δεν φοβάσαι να κάνεις λάθη. Ως μάρκα αλλάξαμε πολύ αυτά τα χρόνια. Κάναμε μια πιρουέτα. Είμαστε πολύ τυχεροί που, όταν επανεκκινήσαμε την Breitling πριν από τρία χρόνια, επανεξετάσαμε διαισθητικά τη θέση μας στην αγορά και αυτό που εμείς αντιλαμβανόμαστε ως αξίες των καταναλωτών. Από την άποψη της στρατηγικής, αποφασίσαμε να εστιάσουμε την προσοχή μας τόσο στον αέρα όσο και στη θάλασσα, και επίσης να επεκταθούμε στην Ασία, έχοντας συγχρόνως την αίσθηση ότι η αγορά πολυτελών προϊόντων είχε αλλάξει πολύ. Έχουμε ορίσει τρεις βασικές κατηγορίες: περιεκτική, casual και βιώσιμη πολυτέλεια. «Περιεκτική πολυτέλεια» σημαίνει ότι καταρρίπτουμε το φράγμα του μεγάλου brand name και αυτό το αίσθημα ευλάβειας που έχει ο πελάτης όταν αγοράζει ένα ρολόι μας. Προσπαθούμε να είμαστε προσιτοί σε ό,τι κάνουμε. Από την επικοινωνία με τον πελάτη μέχρι τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζουμε όλο το υλικό μας στα summit. «Casual πολυτέλεια» σημαίνει ότι έχουμε επιλέξει αθλητικές ομάδες, όπως στο τρίαθλο και την κολύμβηση, με τις οποίες ο κάθε άνθρωπος στον πλανήτη μπορεί να ταυτιστεί. Ποιος δεν κολυμπάει, δεν τρέχει, δεν κάνει ποδήλατο; Επίσης, οι μπουτίκ μας είναι και αυτές πολύ casual, δεν είναι ούτε υπερπολυτελείς ούτε υπερφορτωμένες. Τέλος, «βιώσιμη πολυτέλεια», επειδή ακολουθούμε τις ανάγκες που υπάρχουν στον κόσμο. Εκτός από τα λουράκια και τα ανακυκλωμένα υλικά, σύντομα θα ανακοινώσουμε ότι θα αλλάξουμε δραστικά τις συσκευασίες μας. Όλα θα είναι ανακυκλωμένα και ανακυκλώσιμα, και δεν θα υπάρχουν πλέον χαρτιά. Τα πάντα θα βρίσκονται online. To κατανοούμε ότι δεν μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο, αλλά προσεγγίζουμε ανθρώπους με επιρροή για να ευαισθητοποιήσουν το κοινό, και ο κόσμος το σέβεται και το περιμένει αυτό από εμάς.

Η θητεία σας στην IWC διήρκεσε 15 χρόνια. Πόσο δύσκολο ήταν να αποχωρήσετε από το brand που οδηγήσατε επί τόσα χρόνια, αλλά και από την ασφάλεια του ομίλου Richemont για μια ανεξάρτητη εταιρεία;

Υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Όταν είσαι ανεξάρτητος, είσαι μόνος. Όταν ανήκεις σε όμιλο, υπάρχει για σένα ένα σύστημα υποστήριξης. Μου αρέσει εδώ όπου βρίσκομαι σήμερα. Μου αρέσει να ρισκάρω, και το στρες είναι διαφορετικό, είναι εποικοδομητικό. Σκέφτομαι τη μάρκα όλη μέρα, κι έχω τόσο πολλές ιδέες. Δεν ήταν, λοιπόν, δύσκολο, είχε έρθει η ώρα να δοκιμάσω κάτι καινούργιο.

Με την έλευση του Covid-19 να ματαιώνει τα προγραμματισμένα summits της Breitling για το 2020, έχει ήδη περάσει ένας χρόνος από την τελευταία φορά που είδαμε και κρατήσαμε στα χέρια μας νέα μοντέλα του brand. Σας έχει λείψει η φυσική αλληλεπίδραση με το κοινό, τους δημοσιογράφους, τους πελάτες σας;

Νομίζω πως η Breitling ήταν η πιο δραστήρια μάρκα στη διάρκεια της πανδημίας και αυτό με ευχαριστεί ιδιαίτερα. Πραγματοποιήσαμε το summit, κι έδωσα αμέτρητες συνεντεύξεις μέσω Zoom. Ήμασταν σε διαρκή επαφή ακόμη και με τα σημεία πώλησης σ’ όλο τον κόσμο. Είχαμε πολλή επικοινωνία μέσω αυτών των νέων εργαλείων. Πρέπει να προσαρμόζεται κανείς. Δεν ωφελεί να μελαγχολείς, τίποτα δεν γίνεται έτσι. Η ζωή συνεχίζεται και πρέπει να ακολουθήσεις. Σίγουρα θα μου άρεσε να ταξιδέψω και να παρουσιάσω προσωπικά τα ρολόγια σε όλους. Όταν θα έχω αυτή την επιλογή, όταν το ταξίδι θα είναι ασφαλές, θα το ξανακάνω σίγουρα.

Τελικά έχει φρενάρει ο Covid-19 την παραγωγή στην Breitling αλλά και γενικότερα στην ωρολογοποιία;

Στη Γενεύη, πριν από δύο εβδομάδες, όλοι μού έκαναν την ίδια ερώτηση. Κατά τη γνώμη μου, ο κορωνοϊός θα αλλάξει τη συμπεριφορά του καταναλωτή. Αυτό που κάποτε ήταν δημοφιλές, σήμερα δεν είναι, ενώ ορισμένες άλλες συμπεριφορές γίνονται πιο δημοφιλείς. Στην πραγματικότητα, τίποτα δεν έχει αλλάξει στη στρατηγική μας. Τα προϊόντα που λανσάρουμε τώρα, βασίζονται στον προγραμματισμό που έγινε πριν από δύο χρόνια. Αυτό που άλλαξε είναι η τακτική, με την έννοια του πώς τα λανσάρουμε. Έχουμε αγκαλιάσει ακόμη περισσότερο την ψηφιακή τεχνολογία και χρειάστηκε να επιταχύνουμε δραματικά την ψηφιακή παρουσία μας. Τον Απρίλιο πραγματοποιήσουμε το summit και είχαμε 2,5 εκατομμύρια views. Αυτός ο αριθμός είναι τεράστιος. Ωστόσο, επικρατούσε απόλυτος εγκλεισμός και ο κόσμος δεν είχε τι άλλο να κάνει παρά να το παρακολουθήσει. Και βεβαίως χρειάστηκε να αλλάξουμε την τακτική μας όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο πωλούμε το προϊόν. Το e-commerce αυξήθηκε κατά 15% αλλά, στη βάση της, η στρατηγική δεν αλλάζει. Επίσης, ο κόσμος δεν ξόδεψε χρήματα στη διάρκεια του lockdown και το καλοκαίρι δεν ταξίδεψε. Έτσι, το διαθέσιμο εισόδημα, σε συνδυασμό με την εξωστρεφή στάση μας, είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο στις πωλήσεις.

Υπήρξατε ένας από τους πολύ σημαντικούς συντελεστές του Σαλονιού της Γενεύης. Πώς βλέπετε τις εξελίξεις των τελευταίων μηνών στον τομέα των εκθέσεων, με το μεν SIHH να εξελίσσεται σε Watches and Wonders Geneva, το BaselWorld να ονομάζεται Hour Universe, το Geneva Watch Days να κάνει κι αυτό την εμφάνισή του, και πολλές μεγάλες και μικρότερες μάρκες να αποχωρούν από το ένα και να προσχωρούν στο άλλο;

Όπως γνωρίζετε, αποχωρήσαμε από τη Βασιλεία πριν από δύο χρόνια, πριν απ’ όλο αυτό το δράμα. Υπήρξαν αρκετοί λόγοι που οδήγησαν σ’ αυτή την απόφαση. Πρώτα απ’ όλα, δεν χρειάζεσαι μια έκθεση για να πουλήσεις ρολόγια. Βλέπουμε τους retailers μέσω των θυγατρικών που έχουμε παντού. Δεν χρειάζεσαι μια έκθεση ούτε για τους δημοσιογράφους επειδή συνήθως, και πριν και μετά τον κορωνοϊό, επισκεπτόμουν τις διάφορες χώρες για να παρουσιάσω τα νέα μοντέλα, μ’ ένα πιο προσωπικό και πιο άμεσο τρόπο. Η Βασιλεία και η Γενεύη στοιχίζουν μια περιουσία. Μιλάμε για εκατομμύρια. Επίσης, σήμερα, η βιομηχανία του ρολογιού μοιάζει αρκετά με τη βιομηχανία της μόδας. Άπαξ και παρουσιάσεις ένα προϊόν πρέπει να το έχεις διαθέσιμο προς πώληση. Από την πασαρέλα στο κατάστημα. Δεν μπορείς να παρουσιάζεις ένα προϊόν και να αφήνεις τους retailers να περιμένουν 6-8 μήνες για να το αποκτήσουν. Όταν πραγματοποιήσαμε το summit, πριν από δύο εβδομάδες (σ.σ. στα τέλη Αυγούστου), ενημέρωσα στο τέλος όσους παρακολουθούσαν ότι, από εκείνη την ημέρα, τα προϊόντα θα ήταν διαθέσιμα online και στα περισσότερα καταστήματα. Διότι τα είχαμε αποστείλει από πριν. Στην ψηφιακή εποχή, που έχεις καινούργια πράγματα κάθε μέρα, πρέπει να έχεις το προϊόν διαθέσιμο άμεσα, αλλιώς υπάρχει εκνευρισμός. Για παράδειγμα, όταν δημοσιεύω κάτι στον προσωπικό μου λογαριασμό στο Instagram, η πρώτη ερώτηση που μου κάνουν είναι «από πού μπορώ να το αγοράσω». Γι’ αυτό, το να έχεις μια ημέρα τον χρόνο για να παρουσιάσεις τα λανσαρίσματά σου για όλη τη χρονιά απλώς δεν λειτουργεί. Η λύση για εμάς είναι τα summits. Παρουσιάζουμε τα μοντέλα, τα λανσάρουμε και τα αποστέλλουμε. Ωστόσο, αν υπήρχε μία έκθεση τον χρόνο στην οποία θα μπορούσε κανείς να γνωρίσει όλες τις μάρκες, αυτό θα ήταν υπέροχο. Αλλά θα ήταν και δύσκολο να οργανωθεί. Είναι κρίμα, πιστεύω, να διχάζεται η βιομηχανία του ρολογιού.

Η εκδότρια του Chronos Plus, κα. Μαίρη Μπέλμπα μαζί με τον Georges Kern κατά τη διάρκεια της συνέντευξης.

Μιλήστε μας για το νέο Endurance Pro… Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που το κάνουν να ξεχωρίζει από τους σπορ χρονογράφους που ήδη υπάρχουν στο portfolio της Breitling;

Το αποκαλούμε «sports leisure watch» – ένα σπορ ρολόι αναψυχής. Είναι όμορφο ρολόι, ευχάριστο να το φοράς. Κι εγώ το φοράω πολύ. Προορισμός του είναι να το χρησιμοποιείς όταν βγαίνεις για περπάτημα ή για τρέξιμο, όταν βγαίνεις για βόλτα, όταν δεν χρειάζεται να έχεις μαζί όλα τα επαγγελματικά σου εργαλεία. Είναι ένα «γρήγορο» σπορ ρολόι. Έχουμε κι άλλους σπορ χρονογράφους, αλλά είναι από ατσάλι ή τιτάνιο. Το Endurance Pro είναι δέκα φορές ελαφρύτερο από το ατσάλι και τρεις φορές ελαφρύτερο από το τιτάνιο. Όταν αρχίσαμε την ομάδα του τριάθλου για λόγους διαφήμισης, ανακαλύψαμε ένα κενό στον τομέα της ποδηλασίας. Τα ρολόγια από τιτάνιο είναι πολύ βαριά για κάνεις ποδήλατο. Κοιτάξαμε τι υπήρχε στη διάθεσή μας και είχαμε το Brightlight, το οποίο είναι εξαιρετικά ελαφρύ, εξαιρετικά ανθεκτικό στα χτυπήματα και εξαιρετικά ακριβές. Έχεις απόκλιση μόλις 10 δευτερόλεπτα τον χρόνο. Το ρολόι είναι, λοιπόν, πολύ ελαφρύ, με έντονα αθλητικό design και πολύ χρώμα. Και λανσαρίστηκε σε μια εποχή που χρειαζόμαστε το χρώμα λόγω του Covid-19 και της κατάστασης στην αγορά.

Σε ποιον απευθύνεται;

Έχουμε δύο target groups. Το πρώτο είναι νέοι στην ηλικία καταναλωτές που θέλουν ένα cool προϊόν από μια καλή μάρκα. Το δεύτερο είναι οι άνθρωποι που ήδη έχουν ένα Chronomat ή ένα Premier, που αγαπούν τη μάρκα και θέλουν να έχουν στην κατοχή τους διαφορετικά στυλ ρολογιών, το καθένα για διαφορετική χρήση.

Είναι το λανσάρισμα του EndurancePro δείγμα της προσήλωσης της Breitling στην κατασκευή ρολογιών-εργαλείων, που έρχονται να προστεθούν σε εξαρτήματα όπως το Emergency;

Πάντα θέλαμε να είμαστε μια πιο περιεκτική μάρκα. H Breitling έχει την ιστορία, το portfolio και τις ρίζες, ακριβώς όπως η BMW, που έχει τις γραμμές από το 1 ως το 7, προσφέροντας κάμπριο, λιμουζίνες, SUV, σχεδόν τα πάντα. Αυτό θέλουμε να κάνουμε. Να έχουμε από το πολύ σπορ μέχρι το πολύ κομψό. Θέλουμε να μπορούμε, και μπορούμε, να πάμε από ένα αυστηρά επαγγελματικό ηλεκτρονικό ρολόι σ’ ένα Premier με complications. Αν σκεφτείτε πώς είναι η βιομηχανία, θα δείτε ότι σχεδόν κανείς δεν μπορεί να το κάνει με την ίδια αξιοπιστία. Εμείς έχουμε την ιστορία στο κλασικό κομμάτι, έχουμε τα ιστορικά pilot watches, έχουμε και την επαγγελματική σειρά. Αποφασίσαμε να εντάξουμε το Endurance Pro στην επαγγελματική σειρά μας. Οι κλασικές σειρές μας περιλαμβάνουν αυτόματα μοντέλα, ρολόγια με in-house μηχανισμούς, χρονογράφους κ.λπ., ενώ η επαγγελματική σειρά μας είναι ηλεκτρονική. Πάντα ήταν ηλεκτρονική, διότι είναι εργαλείο. Δεν μπορείς να έχεις ένα αναλογικό Emergency με δορυφόρο. Γι’ αυτό αποφασίσαμε να εντάξουμε το Endurance-Pro στην επαγγελματική σειρά μας.

Τον Απρίλιο η Breitling παρουσίασε το Navitimer 35, ενώ υπάρχουν πληροφορίες πως, μέχρι το τέλος της χρονιάς, θα γίνει ένα ακόμη λανσάρισμα στην κατηγορία των γυναικείων μοντέλων. Πώς οδηγηθήκατε σε αυτή την επιλογή, δεδομένου ότι τα τελευταία πέντε χρόνια, το γυναικείο κοινό δεν ήταν ανάμεσα στις προτεραιότητες της μάρκας;

Τα γυναικεία ρολόγια αντιπροσωπεύουν το 60% της αγοράς. Κι όμως, δεν ήμασταν μέρος αυτής της αγοράς. Αν το σκεφτείτε, είναι τρελό. Πριν από τρία χρόνια, όταν αναλάβαμε την Breitling, δεν αποτελούσαμε καν μέρος της ασιατικής αγοράς, που αντιπροσωπεύει το 50% των παγκόσμιων πωλήσεων. Ήμασταν αφοσιωμένοι αποκλειστικά στα ρολόγια pilot. Σήμερα, βρισκόμαστε και στον αέρα και στη θάλασσα, έχουμε δυναμική παρουσία στην Κίνα και την υπόλοιπη Ασία, και αποκτούμε και γυναικείες σειρές. Αυτή ήταν η συνετή απόφαση. Το Navitimer 35 τα πηγαίνει μέχρι στιγμής πολύ καλά, είναι πανέμορφο ρολόι. Για να είμαι ειλικρινής, είναι δύσκολη η ενασχόληση με το γυναικείο ρολόι. Οι περισσότεροι σχεδιαστές παίρνουν απλώς ένα ανδρικό μοντέλο και συρρικνώνουν τις διαστάσεις του. Υπάρχουν πολύ λίγα σχήματα και σχέδια αποκλειστικά για τις γυναίκες, τα οποία χρησιμοποιούνται ξανά και ξανά. Όταν λανσάραμε το Navitimer 35 είχαμε την κυρτή στεφάνη, που ήταν πολύ διαφορετική. Τον Οκτώβριο, θα παρουσιάσουμε μια σπορ γυναικεία σειρά, με έμφαση στην κομψότητα.

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε πολλές μάρκες, της Breitling συμπεριλαμβανομένης, να στρέφονται στις βιώσιμες πρώτες ύλες και να προωθούν το ζήτημα της διάσωσης του περιβάλλοντος. Είναι αυτό αναγκαιότητα των καιρών στην οποία θα μπορούσε να συμβάλλει ουσιαστικά η ωρολογοποιία ή απλώς ένα τρικ του μάρκετινγκ;

Έχουμε προσπαθήσει να αναβαθμίσουμε τα υλικά μας και να τα κάνουμε πιο φιλικά προς το περιβάλλον, ειδικά τα λουράκια μας. Το πρόβλημα, όμως, είναι η παραγωγή. Το Econyl, για παράδειγμα, το οποίο αντικαθιστά το rubber, είναι κατασκευασμένο από δίχτυα αλιείας. Χρειάζεται να καταδυθεί κανείς, να τα βρει, να τα βγάλει έξω κι έπειτα να δημιουργήσει το υλικό. Όλη η παραγωγή γίνεται σ’ ένα εργοστάσιο στην Ιταλία. Αυτή η διαδικασία αποκαλείται «κυκλική οικολογία» καθώς, αν σου χαλάσει το προϊόν, μπορείς να το επιστρέψεις στον κατασκευαστή για να το ξαναχρησιμοποιήσει. Κι έτσι δεν σπάει ο κύκλος. Η διαδικασία είναι ιδιαίτερα ακριβή, γι’ αυτό τα ανακυκλωμένα προϊόντα κοστίζουν πολύ περισσότερο από τα μη-ανακυκλωμένα. Τα παρέχουμε χωρίς ποσοστό κέρδους, επειδή θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε το κοινό. Αυτό συμβαίνει διότι δεν υπάρχει αρκετή ζήτηση στην αγορά. Και είμαι ευτυχής που όλο και περισσότερες εταιρείες στρέφονται στα ανακυκλωμένα υλικά. Αυτό σημαίνει ότι σύντομα θα πέσει και το κόστος παραγωγής. Θα χρειαστεί χρόνος, αλλά πρέπει να ξεκινήσει κανείς από κάπου.

Βλέπουμε όλο και περισσότερες μάρκες να δημιουργούν τις δικές τους μπουτίκ ανά τον κόσμο. Είναι αυτό το σχέδιό σας για την Αθήνα;

Πρώτα απ’ όλα, θέλουμε να είμαστε το ίδιο ποιοτικοί και αποδοτικοί σε όλες τις χώρες του κόσμου. Θα ανανεώσουμε την υπάρχουσα μπουτίκ, θα την προσαρμόσουμε στα πρότυπά μας. Αυτό θα γίνει οπωσδήποτε. Μέσα στους επόμενους έξι μήνες θα τη δείτε ανακαινισμένη, μ’ ένα νέο, μοντέρνο στυλ loft. Θέλουμε την καλύτερη δυνατή παρουσία, και αυτό θα κάνουμε. Θα οργανώσουμε ένα μεγάλο πάρτι όταν εγκαινιάσουμε την μπουτίκ, στο οποίο θα μπορούν να έρθουν οι λάτρεις της μάρκας. Έχουμε αυτοπεποίθηση και θα δώσουμε πολλή προσοχή στην Αθήνα.

Επικοινωνιακός όπως πάντα, στο τελευταίο webcast της Breitling ανεβήκατε ακόμη και σε ποδήλατο. Είστε στ’ αλήθεια λάτρης της φυσικής δραστηριότητας;

Καθημερινά κάνω περίπου 3,5χλμ. με το ποδήλατό μου. Μου αρέσει η φυσική δραστηριότητα, αλλά δεν έχω χρόνο ν’ ασχοληθώ περισσότερο. Ωστόσο, είμαι τυχερός. Βρίσκομαι σε μια σπουδαία ανεξάρτητη μάρκα, που έχει τεράστιες δυνατότητες. Και λειτουργεί. Πώς να μην είμαι ευτυχής;

Περισσότερες πληροφορίες για την Breitling εδώ.

More Stories
Νέο στέλεχος στην Ulysse Nardin