Στην Υψηλή Ωρολογοποιία υπάρχουν οι ροκ σταρ -o Eric Giroud, o Kari Voutilainen, o Stephen McDonnell- και υπάρχουν και οι αφανείς ήρωες, εκείνοι που η συμβολή τους, μικρή ή πολύτιμη, περνά απαρατήρητη. Ο Eddy Jaquet είναι ένας αφανής ήρωας: για την MB&F είναι ο χαράκτης που, τα τελευταία δέκα χρόνια, χαράσσει με καλλιγραφικά στοιχεία τα ονόματα των ροκ σταρ στις γέφυρες των μηχανισμών της. Ήταν λοιπόν καιρός να αναδειχτεί το ταλέντο του, μ’ ένα project στο οποίο επενδύθηκε πάνω απ’ όλα χρόνος.
The idea
Μας αρέσει να φανταζόμαστε πως η ιδέα δεν προέκυψε από καταναγκαστικό brainstorming, αλλά από μια χαλαρή κουβέντα περί βιβλίων επιστημονικής φαντασίας, που κατέληξε αναπόφευκτα στον Ιούλιο Βερν. Ο Jaquet αποδεικνύεται λάτρης του Γάλλου μυθιστοριογράφου και δέχεται να γίνει ο κεντρικός ήρωας ενός επικού project που, στην πρώτη φάση του, προϋποθέτει να διαβάσει (ή να ξαναδιαβάσει) περί τα 60 μικρά και μεγαλύτερα έργα του συγγραφέα, αλλά και να δει οποιαδήποτε ταινία ή άλλο έργο έχει βασιστεί σε αυτά. Ο Jaquet καταλήγει σε οκτώ: 20.000 Κάτω Από Τη Θάλασσα, Από Τη Γη Στη Σελήνη, Ο Γύρος Του Κόσμου Σε 80 Ημέρες, Πέντε Εβδομάδες Με Αερόστατο, Οι Περιπέτειες Του Πλοιάρχου Χάτερας, Ταξίδι Στο Κέντρο Της Γης, Μιχαήλ Στρογγόφ, Ροβήρος ο Κατακτητής. Από αυτά θα αντλήσει έμπνευση για να διακοσμήσει τα καντράν οκτώ μοναδικών κομματιών της σειράς Legacy Machine Split Escapement.
Στον τομέα της παραγωγής, οι ωρολογοποιοί της MB&F ανασχεδιάζουν το πρωτότυπο ρολόι, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν τον διαθέσιμο χώρο στον οποίο ο Jaquet θα ξεδιπλώσει τις ιστορίες του. Από τα υποκαντράν για τις ενδείξεις της ημερομηνίας και του power reserve αφαιρείται όσο το δυνατόν περισσότερο μέταλλο, αφήνοντας στη θέση τους δύο δακτυλίους για τις σχετικές κλίμακες. Οι διαστάσεις της κάσας ξαναδουλεύονται και η στεφάνη γίνεται πιο λεπτή, προσθέτοντας εύρος στην πλάκα του καντράν. Εντωμεταξύ, ο Eddy Jaquet σχεδιάζει τις πρωτότυπες εικονογραφήσεις του, συνθέτοντας σ’ ένα είδος «τοιχογραφίας» τις σημαντικές σκηνές κάθε έργου.
The execution
Η εκτέλεση των σχεδίων αποδεικνύεται επίπονη και χρονοβόρα. Μια περιπέτεια από μόνη της. Η επιφάνεια της πλάκας του καντράν φαίνεται λεία, ωστόσο στο πίσω μέρος της υπάρχουν κοιλότητες που εξυπηρετούν την εφαρμογή των εξαρτημάτων του μηχανισμού. Αυτές οι διακυμάνσεις στο πάχος του «καμβά» απαιτούν την ύψιστη ακρίβεια στον χειρισμό της σμίλης: σε ορισμένα σημεία, το πάχος της πλάκας φτάνει τα 1,15mm, επιτρέποντας στον Jaquet να χαράξει έντονο ανάγλυφο. Σε άλλα σημεία, όμως, το πάχος της είναι μόλις 0,35mm, απαιτώντας το ελαφρύτερο άγγιγμα, που δεν θα θέσει σε κίνδυνο το εξαιρετικά πολύπλοκο, γεμάτο συναρπαστικές λεπτομέρειες σύνολο.
Έχοντας ολοκληρώσει τη χάραξη κάθε έργου με σκηνές απίστευτου πλούτου, σειρά έχει η διαδικασία της φωτοσκίασης, που θα προσθέσει το στοιχείο της ζωντάνιας και της δραματικότητας. Χρησιμοποιώντας ένα στυλό επιμετάλλωσης, ο Eddy Jaquet εφαρμόζει στα κατάλληλα σημεία ένα διάλυμα που περιέχει ιόντα από ένα σκουρόχρωμο κράμα ροδίου. Δουλεύει με το στυλό όπως ο ζωγράφος με το πινέλο, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο chiaroscuro, με το οποίο δημιουργεί ποικίλους γκρίζους τόνους, που υπαινίσσονται διαφορετικές υφές και επίπεδα φωτισμού.
Σημειώστε, πως η ολοκλήρωση κάθε καντράν κάτω από το μικροσκόπιο διήρκεσε 3 μήνες και πως συνολικά χρειάστηκαν πάνω από δύο χρόνια μόνο για τη χάραξη των οκτώ καντράν. Μαζί με την προκαταρκτική έρευνα στο έργο του Ιουλίου Βερν και τον σχεδιασμό πρωτοτύπων, το όλο project χρειάστηκε τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί.
About Eddy Jaquet
O Eddy Jaquet γεννήθηκε το 1965 σ’ ένα μικρό χωριό κοντά στο Neuchâtel. Φοίτησε στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών του La Chaux-de-Fonds όπου διδάχτηκε την τέχνη του χαράκτη, την οποία εξασκεί από το 1987. Από το 1994 απολαμβάνει πλήρη επαγγελματική ανεξαρτησία, η οποία του έχει επιτρέψει να δημιουργήσει ορισμένα από τα πιο φίνα χαρακτικά που έχουν κοσμήσει ποτέ ρολόι. Συχνά, η δουλειά του βασίζεται σε μυθιστορηματικές ή λαϊκές αφηγήσεις, διαθέτοντας πλούσια φλέβα μυθοποιίας. Ο Eddy Jaquet είναι «φίλος» της Maximilian Büsser & Friends από το 2011.