Carole Kasapi: “We have to make sense”

Ένα από τα πιο σπουδαία μυαλά της σύγχρονης ωρολογοποιίας, η Carole Kasapi, διευθύντρια του Τμήματος Μηχανισμών της TAG Heuer αποκαλύπτει, μέσα από την πορεία της, την ίδια τη διαδικασία της δημιουργικότητας.

Στην περίπτωση της Carole Kasapi, το έναυσμα για να ασχοληθεί με την ωρολογοποιία ήταν ένα ξυπνητήρι, το οποίο, όπως θα έκαναν πολλά παιδιά, διέλυσε για να δει πώς δουλεύει. Εκείνο το απλό ρολόι την έστειλε, από το οικογενειακό εργαστήριο ωρολογοποιίας στη Γαλλία, στη σχολή του La Chaux-de-Fonds στα ελβετικά Jura και, αργότερα, στην ξακουστή Renaud & Papi, όπου τελειοποίησε την τέχνη της. Σύντομα, ο δρόμος της την έφερε στην Cartier, όπου παρέμεινε επί δύο δεκαετίες, εισάγοντας τον οίκο στον κόσμο της Υψηλής Ωρολογοποιίας και κατακτώντας για τον εαυτό της τον τίτλο της «βασίλισσας των complications» και πολλές αξιοζήλευτες διακρίσεις: το βραβείο Abraham-Louis Breguet, το βραβείο της Καλύτερης Ωρολογοποιού στον Grand Prix d’ Horlogerie του 2012 και, φέτος, το βραβείο Gaïa στην κατηγορία Craftsmanship – Creation. Ένα χρόνο νωρίτερα, η Carole Kasapi είχε ήδη ανοίξει τα φτερά της για μια νέα περιπέτεια, αυτή τη φορά στην TAG Heuer, όπου ανέλαβε τον ρόλο της διευθύντριας του Τμήματος Μηχανισμών.

 

Πρόσφατα σάς απονεμήθηκε το βραβείο Gaïa στην κατηγορία CraftsmanshipCreation. Είναι αυτά τα υψηλού γοήτρου βραβεία η απόλυτη δικαίωση του έργου σας;

Είμαι πανευτυχής που έλαβα αυτή τη διάκριση. Με τιμά να είμαι κάτοχος του Prix Gaïa πλάι σε τόσους σπουδαίους δημιουργούς ρολογιών, τεχνίτες, μηχανικούς ή ερευνητές. Το βραβείο έχει ιδιαίτερο νόημα για εμένα, καθώς δίνεται από το Διεθνές Μουσείο Ωρολογοποιίας του La Chaux-de-Fonds, του λίκνου της ωρολογοποιίας, όπου είχα την τύχη να διδαχτώ και να τελειοποιήσω την τέχνη μου.

Μιλήστε μας για την πρώτη επαφή σας με την ωρολογοποιία.

Ο πατέρας μου και ο αδελφός μου ήταν ωρολογοποιοί και πέρασα όλη την παιδική ηλικία μου στο εργαστήριο ρολογιών της οικογένειας. Καθώς είμαι άνθρωπος που θέλει να καταλαβαίνει πώς λειτουργούν τα πράγματα, άρχισα αποσυναρμολογώντας ένα παλιό ξυπνητήρι, για να δω πώς δουλεύει. Έπειτα, συνέχισα διαβάζοντας βιβλία, για να κατανοήσω καλύτερα πώς λειτουργούν τα ρολόγια. Κι έτσι απέκτησα πάθος για τα ρολόγια και τους μηχανισμούς.

Ποια ήταν τα πρώτα σας βήματα στην ανδροκρατούμενη βιομηχανία του ρολογιού;

Η βιομηχανία του ρολογιού είναι πράγματι αρκετά συντηρητική, αλλά σιγά-σιγά εξελίσσεται. Για εμένα, η δημιουργικότητα δεν έχει φύλο. Όταν ολοκλήρωσα τις σπουδές μου, ήμουν σαν οποιονδήποτε άνθρωπο αφήνει πίσω του τις σπουδές του για πρώτη φορά: έπρεπε να αποδείξω την αξία μου. Και όταν είσαι γυναίκα σ’ αυτή τη βιομηχανία, πρέπει να συνεχίσεις να αποδεικνύεις την αξία σου διαρκώς.

Πού βρισκόσασταν κατά τη διάρκεια της μεγάλης κρίσης του quartz;

Η κρίση του quartz έπληξε τον κόσμο της ωρολογοποιίας στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και, όταν ήρθα στο La Chaux-de-Fonds, στη σχολή ωρολογοποιίας, χρειάστηκε να ξανανοίξουν την τάξη για εμένα, ύστερα από πέντε-έξι χρόνια χωρίς σπουδαστές. Εκείνη την εποχή, ολόκληρη η βιομηχανία ανάρρωνε αργά ύστερα από την απώλεια δύο στις τρεις θέσεις εργασίας. Ήταν, λοιπόν, μια αρκετά μακρά διαδικασία.

Σε τι θεωρείτε πως υπερτερεί ένα γυναικείο μυαλό έναντι του ανδρικού στην κατασκευή μηχανισμών Υψηλής Ωρολογοποιίας;

Δεν είναι θέμα φύλου, είναι θέμα νοοτροπίας. Για εμένα, στη διαδικασία της δημιουργίας, ιδιαίτερα στην ωρολογοποιία, το πιο σημαντικό είναι να δημιουργείς κάτι που να έχει νόημα. Δεν καινοτομούμε για χάρη της καινοτομίας. Ο στόχος μας είναι να προσφέρουμε στον πελάτη προστιθέμενη αξία.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση στη δημιουργία ενός μηχανισμού που συνδυάζει διαφορετικές complications;

Όταν συνδυάζουμε, για παράδειγμα, τρεις complications, αυτό δεν σημαίνει ότι το σύνολο είναι τρεις φορές πιο πολύπλοκο. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Η πολυπλοκότητα αυξάνεται εκθετικά με την προσθήκη των complications. Εκεί έγκειται η δυσκολία. Οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ των complications είναι που κάνουν την αύξηση της πολυπλοκότητας εκθετική.

Πώς αποφασίσατε να μεταπηδήσετε στην TAG Heuer ύστερα από μια ολόκληρη εικοσαετία στον οίκο Cartier;

Εκείνο που με έπεισε να πάω στην TAG Heuer ήταν η ευκαιρία να ζήσω μια νέα περιπέτεια. Πάντα με έλκυε η TAG Heuer και τα προϊόντα της. Με εντυπωσιάζει η σπουδαία κληρονομιά της: είναι μια μάρκα που ανέκαθεν διέγειρε τη δημιουργικότητά μου. Έχω πολλές ιδέες για να εξερευνήσουμε στο μέλλον.

Σας έχουν αποκαλέσει κατά κόρον «βασίλισσα των complications» και «βασίλισσα του tourbillon». Πώς αισθάνεστε γι’ αυτούς τους τιμητικούς τίτλους;

Κατά τη γνώμη μου, αυτού του είδους οι τίτλοι είναι πολύ υποκειμενικοί. Πιστεύω ότι με αποκαλούν έτσι επειδή είμαι μια από τις λίγες γυναίκες που εργάζονται σ’ αυτή τη βιομηχανία.

Περισσότερες πληροφορίες για την TAG Heuer εδώ.

More Stories
H Maurice Lacroix παρουσιάζει το Pontos S Chronograph