O Gerd-R.Lang “Ψηφίζει” Ελλάδα

Με αφορμή το νέο ξεκίνημα της ωρολογοποιίας Chronoswiss, που πλέον περνά σε ελβετικά χέρια, ο ιδρυτής της παραχώρησε στο Chronos Plus μια αποκλειστική συνέντευξη, γεμάτη από θαυμασμό για τη χώρα μας. 

Η φετινή BaselWorld ήταν το ιδανικό περιβάλλον για να συναντήσουμε μια μεγάλη προσωπικότητα της ωρολογοποιίας, τον Gerd- R. Lang. Η κοινή καταγωγή του γράφοντος με τον master Watchmaker, αλλά και ο θαυμασμός στο πρόσωπό του, στάθηκαν η αφορμή για μια ουσιαστική συζήτηση μαζί του. Η αλλαγή σελίδας στην ιστορία της manufacture, με την πώλησή της στον ελβετικό επενδυτικό όμιλο Meru AG, απετέλεσε το ερέθισμα για μια κουβέντα περί αξιών, που μάλιστα τυγχάνει να έχουν ελληνική προέλευση, και είναι το καλύτερο υλικό για το νέο περιοδικό ωρολογοποιίας Chronos Plus που κάνει μια δυναμική αρχή…
 
Ο Gerd-R. Lang εξαρχής αντιμετώπισε την Chrono-swiss σαν κάτι περισσότερο από μια εταιρεία κατασκευής ρολογιών και την ωρολογοποιία σαν μια απασχόληση ανώτερη από επάγγελμα. Ήταν ένα προσωπικό όραμα που μεταλαμπαδευόταν από γενιά σε γενιά. Η πετυχημένη πορεία της δε εδώ και τριάντα χρόνια ήταν αποτέλεσμα της προηγμένης τεχνογνωσίας και κυρίως του πάθους για την τέχνη της ωρολογοποιίας. Ας δούμε λοιπόν τι μας εκμυστηρεύτηκε ο mister Chronoswiss:
 
Κύριε Lang, γιατί επιλέξατε να δώσετε ελληνικές ονομασίες στα ρολόγια σας;
Κοιτάξτε, όταν ίδρυσα τη Chronoswiss το 1983, δεν ήθελα ν’ ακολουθήσω τη μόδα που ήθελε να έχουν τα πάντα «μοντέρνες» αγγλικές ονομασίες. Εξάλλου ήμουν ωρολογοποιός και η ωρολογοποιία είναι μια παραδοσιακή τέχνη, που μετρά πολύ περισσότερα χρόνια ζωής απ’ ό,τι οι ΗΠΑ, για παράδειγμα. Τα αγγλικά ονόματα απλώς μου φαίνονταν ανάρμοστα για κλασικά ρολόγια. Ήταν, λοιπόν, λογικό να επιλέξω ελληνικά ονόματα -μην ξεχνάτε ότι είχα ήδη διαλέξει ως πρώτο συνθετικό του ονόματος της εταιρείας μου το όνομα ενός Έλληνα θεού, του Χρόνου.
 
Παρεμπιπτόντως, η Βαυαρία όπου βρίσκεται η έδρα της εταιρείας μας είναι στενά συνδεδεμένη με την ελληνική κουλτούρα. Και δεν είναι μόνο το γεγονός ότι ένας Βαυαρός πρίγκιπας -ο Otto von Wittelsbach- έγινε ο πρώτος βασιλιάς της Ελλάδας το 1832. Η πρωτεύουσά μας, το Μόναχο, είναι γεμάτη από μνημεία εμπνευσμένα απ’ τον ελληνικό κλασικισμό, ιδίως έργα του φημισμένου αρχιτέκτονα Leo von Klenze (1794-1864), όπως η Γλυπτοθήκη (1834) ή το Hall of Fame (1853).
 
Γνωρίζετε την ακριβή σημασία των ελληνικών ονομάτων που επιλέγετε για τα ρολόγια σας;
Φυσικά! Μελετώ σκληρά και επί μακρόν προκειμένου να βρω ονόματα που οι σημασίες τους να αρμόζουν στις δημιουργίες μου. Όλα άρχισαν με το «Chronos», το κύριο συστατικό της ονομασίας του brand. Μου κέντρισε το ενδιαφέρον το γεγονός ότι η ελληνική μυθολογία εκφράζει με δύο τρόπους την έννοια του χρόνου -Χρόνος για το πέρασμα του χρόνου ή για τη διάρκεια της ζωής ενός ανθρώπου και Καιρός για την κατάλληλη στιγμή, την ευκαιρία που σου προσφέρουν οι θεοί.
 
Ονόμασα ένα από τα πρώτα μου ρολόγια «Καιρός», επειδή στάθηκα πολύ τυχερός στις περισσότερες αποφάσεις μου. Κάθε φορά που έπαιρνα μια σημαντική απόφαση, ακολουθούσα το ένστικτό μου, κι η απόφαση αποδεικνυόταν σωστή. Αποφάσισα να γίνω ωρολογοποιός -κόντρα στη λογική. Επέλεξα ν’ ασχοληθώ με τα μηχανικά ρολόγια όταν όλοι ήθελαν να τα ξεφορτωθούν. Κι έστησα τη δική μου επιχείρηση κλείνοντας τ’ αυτιά μου στις συμβουλές τραπεζιτών, δικηγόρων και φίλων. Πάντα ήμουν λίγο μπροστά απ’ την εποχή μου, αλλά όχι υπερβολικά. Αν είχα ιδρύσει τη Chronoswiss δέκα ή έστω πέντε χρόνια νωρίτερα, θα είχε καταλήξει σε καταστροφή. Ήταν, όπως τόσες φορές στη ζωή μου, Καιρός, η κατάλληλη στιγμή.
 
Μπορείτε να μας δώσετε κάποιο άλλο παράδειγμα;
Πάντα επέλεγα ελληνικά ονόματα τα οποία προφέρονται εύκολα. «Orea», για παράδειγμα, δηλαδή «όμορφη», ένα όνομα που ταίριαζε στην κομψή και διακριτική αρμονία του ρολογιού. Ήταν ένα από τα πρώτα ρολόγια με καντράν από αυθεντικό σμάλτο. Ή πάρτε για παράδειγμα το μοντέλο «Tora», μια λέξη η οποία, όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ, περιγράφει τον χρόνο σε κάποιο άλλο μέρος. Ήταν το ιδανικό όνομα για ένα ρολόι με δύο χρονικές ζώνες, δεν συμφωνείτε;
 
Συνεχίζει να επηρεάζει ο ελληνικός πολιτισμός τη μοντέρνα ωρολογοποιία;
Θα έπρεπε να έχει μεγαλύτερη επιρροή, γιατί ο ελληνικός πολιτισμός μπορεί να χρησιμεύσει ως το καλύτερο παράδειγμα για το πώς να διαχειριστεί κανείς τις παραδόσεις, τις αξίες και την αισθητική. Θυμάμαι μια φορά που έμεινα σ’ ένα ξενοδοχείο στην Αθήνα κι απ’ το τραπέζι όπου έπαιρνα το πρωινό μου μπορούσα να θαυμάσω την Ακρόπολη σ’ όλο της το μεγαλείο. Ήταν κάτι που εντυπώθηκε στη μνήμη μου, γιατί μ’ έκανε να συνειδητοποιήσω το γεγονός ότι ορισμένες αισθητικές αξίες είναι διαχρονικές. Ο ελληνικός πολιτισμός έχει καταφέρει να διατηρήσει και να πρεσβεύει αυτές τις αξίες, κρατώντας τες ζωντανές όχι μόνο ως σύνολο, αλλά και σε πάρα πολλές μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας. Αυτός είναι ο τρόπος για να δημιουργήσει κανείς αξίες που διαρκούν.
 
Προσπαθώ να κάνω το ίδιο με τα ρολόγια μου, τα οποία έχουν τόσες κλασικές λεπτομέρειες, απ’ τη στρογγυλεμένη κορώνα μέχρι το ραβδωτό σώμα. Πάρτε για παράδειγμα το «Regulateur», ένα απ’ τα πρώτα ρολόγια που δημιούργησα, το οποίο συνεχίζει να είναι το bestseller της συλλογής μας. Οι βασικές αξίες του είναι κλασικές και γι’ αυτό συνεχίζουν να είναι ζωντανές.

 

More Stories
Ολόκληρη η παρουσία της Montblanc στη Γενεύη